Philosophy of Music
Reference:
V.M. Rozin
The Essence and Mystery of Music
// PHILHARMONICA. International Music Journal.
2014. № 2.
P. 170-193.
URL: https://en.nbpublish.com/library_read_article.php?id=65757
Abstract:
The paper presents a new philosophical concept of music, while the author also draws upon his research experience in the sphere of methodology, culturology and the humanities. It formulates the problems that are to be resolved: to find an explanation for the strong influence of music on a human and different understandings thereof; the irreducibility of music to just technique and sound - making a dilemma: whether music is a language, or a symbolic system. There exists a hypothesis that music, on the one hand, constitutes a life form as a solution of personality problems, and, on the other hand, it represents an artistic reality. Basic characteristics of the artistic reality are discussed: the textual nature, the unity of experiencing and arranging the events thereof, the role of personality. Such notions as ‘expressive means’, ‘material of art’, ‘artistic form are analyzed, and it is stated that the whole is formed in music by expressive means and the artist’s personality. In the last part of the paper, the author substantiates the initial hypothesis about the nature of music, compares music with other temporary art forms, demonstrates that classical music was formed as a life form that allowed a modern-European personality implement the three main aspects of his/her being. A notion of music culture is introduced as another important music characteristic. In the process of the development of the proposed music concept, the author used human cognition methodology, the comparative analysis of different art forms, case analysis, genetic considerations, method of perfect object problematization and structuring. As a result, he has managed to build a new philosophical concept of music, to resolve a series of problems defined in respect of music, and hopes to have partially revealed the mystery of music. An important aspect of such a mystery is that while listening to music a person actualizes his existential problems exactly in the form of musical timing and work involving the reading and artistic comprehension of the musical matter and form.
Keywords:
music, event, problem, personality, sound, sound complex, word, life, consciousness, reality
Philosophy of Music
Reference:
В.М. Розин
Сущность и тайна музыки
// PHILHARMONICA. International Music Journal.
2014. № 2.
P. 194-218.
URL: https://en.nbpublish.com/library_read_article.php?id=65758
Abstract:
В статье излагается новая философская концепция музыки, при этом автор опирается также на свой опыт исследования в методологии, культурологии и гуманитарных науках. Формулируются проблемы, требующие разрешения: объяснение сильного воздействия музыки на человека и разного ее понимания, несводимость музыки к технике исполнения и звучанию, дилемма – музыка язык или символическая система. Вводится гипотеза, что музыка, с одной стороны, есть форма жизни как разрешение проблем личности, с другой – художественная реальность. Обсуждаются основные характеристики художественной реальности: текстовая природа, единство переживания ее событий и построения их, роль личности. Анализируются понятия «выразительные средства», «материал искусства», «художественная форма» и утверждается, что целое в музыке задают выразительные средства и личность художника. В последней части статьи автор обосновывает исходную гипотезу о природе музыки, сравнивает музыку с другими временными видами искусства, показывает, что классическая музыка формировалась как форма жизни, позволяющая новоевропейской личности реализовать три основные плана своего бытия. Вводится понятие музыкальной культуры в качестве еще одной важной характеристики музыки. В ходе разработки предложенной концепции музыки автор задействовал методологию гуманитарного познания, сравнительный анализ разных видов искусства, анализ кейсов, генетические соображения, метод проблематизации и конструирования идеальных объектов. В результате ему удалось построить новую философскую концепцию музыки, разрешить ряд проблем, поставленных относительно музыки, и, он надеется, отчасти приоткрыть тайну музыки. Важный аспект этой тайны заключается в том, что, слушая музыку, человек реализует свои экзистенциальные проблемы именно в форме музыкальной временности и работы, включающей чтение и художественное осмысление музыкальной материи-формы.
Keywords:
muzyka, sobytie, problema, zvuk, zvukokompleks, slovo, osoznanie
Music Aesthetics
Reference:
Е.G. Lebedeva
The aesthetics of the “new romantics” in the musical culture the second half of the XX century
// PHILHARMONICA. International Music Journal.
2014. № 2.
P. 219-227.
URL: https://en.nbpublish.com/library_read_article.php?id=65759
Abstract:
The article offers the author's opinion on the popular music of the second half of the twentieth century, as the expression “new romantic” tendencies in the culture. Deals with the formation and development of musical culture in the context of subcultural movements. The protests, the associated General spiritual climate of Europe in the 60-80-ies of XX century. Investigated virtualization political processes through the introduction of certain dogmas in a musical environment. The author analyzes the process of nucleation of a new direction in the musical culture. The development of new aesthetics and club movement, media culture. Determines what is the role of video in development of these processes . Explores the phenomenon of the flagships of the “new romantics”. The period of the “new romantics” in the world of art and culture by the standards of history was very short, but, nevertheless, he became eras, the echoes of which still appear in the world of music and cultural space in General and deserve more detailed study.
Keywords:
postmodernism, punk-rock, situationism, Guy Debord, Malcolm McLaren, subculture, Steve Strange, “a new romance”, George O Dowd, “Culture Club”
Music Aesthetics
Reference:
Е.Г. Лебедева
Эстетика «новой романтики» в музыкальной культуре второй половины XX века.
// PHILHARMONICA. International Music Journal.
2014. № 2.
P. 228-237.
URL: https://en.nbpublish.com/library_read_article.php?id=65760
Abstract:
В статье предлагается авторский взгляд на популярную музыку второй половины XX века, как на выражение неоромантических тенденций в культуре. Рассматривается становление и развитие музыкальной культуры в контексте субкультурных движений. Протестные настроения, связанные с общим духовным климатом Европы 60-80-х годов XX века. Исследуется виртуализация политических процессов путем внедрения определенных догматов в музыкальную среду. Анализируется процесс зарождения нового направления в музыкальной культуре, развитие новой эстетики и клубного движения, медиакультуры. Исследуется феномен флагманов «новой романтики». Используется метод выявления стилевой ассоциации как вторичного средства музыкальной выразительности, поиска стилевого единства и стилевых сопоставлений. Научная новизна данного исследования заключается в самом предмете исследования - "новой романтике". Этот интересный и многообразный пласт современной культуры воспринимается зачастую, как некий побочный продукт музыкальной культуры, в отличии, например, от рока и даже панка. В статье автор отдает дань движению "новой романтики", которое по мнению исследователя, до сих пор подпитывает своими соками многие направления в современной музыкальной культуре.
Keywords:
rok, pank, situatsionizm Gi Debora, Stiv Streindzh, "novaya romantika", Dzhordzh O`Daud, «Culture Club».
Hermeneutics, Semantics and Musical Meaning
Reference:
V.N. Kholopova
The Three Sides of Musical Content
// PHILHARMONICA. International Music Journal.
2014. № 2.
P. 238-251.
URL: https://en.nbpublish.com/library_read_article.php?id=65761
Abstract:
The object of research in this article is musical content, examined in light of one of the new Russian theories of musical content and in light of analysis of the musical practice itself under the angle of this theory. The examined theory reveals the presence in music of three categories of content, named here as emotion, depiction and symbolism. The examined practice covers the main historical periods of the Early Modern and Contemporary Era – the Baroque, Classical, Romantic and 20th Century periods. The object of attention in them consists only of the so-called “serious” academic classical music – operas, symphonies, concertos, oratorios and chamber music – but not folk or popular songs. The methodology of research is connected with semiotics or, to be precise, with the triad of signs developed by Charles Peirce – the icon, index and symbol, – which are interpreted by the author of the article as emotion, depiction and symbol. The conclusions arrived at in the research are as follows: in each historical time period there exists a distinct, individual correlation of the three sides of musical content – in the Baroque period all three of them stand on an equally high level, in Classicism emotions prevail, whereas depiction and symbolism are of secondary importance, in Romanticism emotions reach an apogee, depiction is activated to a greater level in the second half of the 19th century, whereas symbolism is of minor importance, while in the 20th century symbolism takes a primary position, emotions are brought to their extreme stages, while depiction is of minor importance. The novelty of the research consists in laying out a sturdy semiotic foundation for the method of the “three sides (categories) of musical content” and in bringing out conclusions about the comparative correlation of the most important musical historical time periods according to their content.
Keywords:
musical content, Baroque, Classicism, Romanticism, 20th century, icon, index, symbol, emotion, depiction
Classical and modern harmony
Reference:
E.N. Shapinskaya
“Winter Journey” by Schubert in the Context of Contemporary Culture: Eternal Themes and Limitless Interpretations.
// PHILHARMONICA. International Music Journal.
2014. № 2.
P. 252-260.
URL: https://en.nbpublish.com/library_read_article.php?id=65762
Abstract:
The article analyses vocal cycle by Schubert “Die Winterreise” in the context of contemporary culture. The reasons of its popularity with modern performers and public have been regarded. The author examined both the context of creation of this work and its existence in modern cultural practices. The purpose of the work is to find out the cultural meanings of “Winterreise” which are important for our time. Having examined aesthetic and philosophical ideas of romanticism and existentialism as well as contemporary trends in analysis of art, the author follows the fate of “Winterreise” in the epoch of globalization, when people start feeling the loss of emotions, their substitution by consumerist desires and constant immersion in informational activity. A number of sources, both from the field of philosophy and art study, have been analyzed as well as recordings and personal materials of the author based on different interpretations of the cycle. The musical work has been examined from the point of view of its value for contemporary culture and the potential for interpretation which corresponds to the necessities of our days. As a result the author comes forward with the idea of the importance of emotional and semantic aspects of “Winterreise” for modern audience which has a need for aesthetic and human values lost in contemporary culture.
Keywords:
music, poetry, romanticism, culture, perception, interpretation, romantic love, Other, context, pluralism
Hermeneutics, Semantics and Musical Meaning
Reference:
В.Н. Холопова
Три стороны музыкального содержания
// PHILHARMONICA. International Music Journal.
2014. № 2.
P. 261-271.
URL: https://en.nbpublish.com/library_read_article.php?id=65763
Abstract:
Предметом исследования в данной статье является музыкальное содержание, рассматриваемое в плане одной из новых российских теорий музыкального содержания и в плане анализа самой музыкальной практики под углом зрения данной теории. Разбираемая теория выявляет наличие в музыке трех сторон содержания, именуемых здесь как эмоциональность, изобразительность и символика. Разбираемая практика охватывает основные исторические периоды Нового и Новейшего времени – барокко, классику, романтизм и ХХ век. Объектом внимания в них является только так называемая «серьезная», или академическая музыка – оперы, симфонии, концерты, оратории, камерные произведения, - но не народные или эстрадные песни. Методология исследования связана с семиотикой, конкретно с триадой знаков Ч.Пирса – икон, индекс, символ, - которые и интерпретированы автором статьи как эмоция, изобразительность и символ. Выводами работы предстают: в каждой исторической эпохе существует свое, особое соотношение трех сторон музыкального содержания – в барокко все они одинаково высоки, в классике превалирует эмоция, а изобразительность и символика второстепенны, в романтизме эмоция достигает апогея, изобразительность активизируется со второй половины XIX в., символика второстепенна, в ХХ в. первостепенна символика, эмоции достигают крайностей, изобразительность второпланова. Новизна исследования состоит в подведении прочного семиотического основания под названный метод «трех сторон музыкального содержания» и в выводах о сравнительном соотношении важнейших музыкально-исторических эпох по их содержанию.
Keywords:
barokko, klassika, romantizm, KhKh vek, ikon, indeks, simvol, emotsiya
Classical and modern harmony
Reference:
Е.Н. Шапинская
«Зимний путь» Шуберта в контексте современной культуры: вечные темы и безграничность интерпретации.
// PHILHARMONICA. International Music Journal.
2014. № 2.
P. 272-283.
URL: https://en.nbpublish.com/library_read_article.php?id=65764
Abstract:
В статье анализируется вокальный цикл Шуберта «Зимний путь» в контексте современной культуры, выявляются причины его востребованности как у исполнителей, так и у публики. Автором рассмотрен как контекст создания произведения, так и его существование в современных культурных практиках. Целью работы является выявление культурных смыслов, заложенных в «Зимнем пути», которые актуальны на сегодняшний день.Основываясь на эстетических и философских концепциях романтизма, экзистенциализма, современных течений в анализе художественной культуры, автор прослеживает судьбу «Зимнего пути» в эпоху глобализации и информатизации, в которой человек начинает ощущать утрату эмоциональности, погруженность в постоянную коммуникационную активность и подмену эмоциональной сферы консьюмеристскими устремлениями. В работе проведен анализ источников, как философских и искусствоведческих, так и звукозаписей и собственных материалов, основанных на знакомстве с различными исполнениями цикла. Музыкальное произведение анализируется с точки зрения его ценности для современной культуры, а также тех возможностей интерпретации. Которые соответствуют вызовам нашего времени. В результате автором предложена концепция важности эмоциональной и смысловой составляющей «Зимнего пути» для современного человека, нуждающемся во многих эстетических и гуманистических ценностях, утраченных современной культурой.
Keywords:
Muzyka, Poeziya, Romantizm, Vospriyatie, Interpretatsiya, Ekzistentsializm, Kontekst, Plyuralizm, Drugoi
A history of musical culture
Reference:
V.V. Azarova
About the Christian faith in a dramatic legend by H. Berlioz –
La Damnation de Faust
// PHILHARMONICA. International Music Journal.
2014. № 2.
P. 284-308.
URL: https://en.nbpublish.com/library_read_article.php?id=65765
Abstract:
This article first analysed the problem of the Christian faith as a humanitarian value in the tragic literary and musical interpretation of Goethe’s Faust by Berlioz. The aim of the work was the discovery of a new interpretation by the composer of disbelief as evil leading to the condemnation and death of man – in the light of new romantic poetics, and new thinking by Berlioz. The Christian content of ‘Easter carols’ – a secular cantata for voices, mixed choir and symphony orchestra ‘Eight scenes from Faust by Goethe (1828 – 1829) was considered. It is a musical drama, with many peculiarities of musical language. It is a piece written in the original vocally symphonic genre of ‘dramatic legend’ – La Damnation de Faust (1845 – 1846). The features of the genre semantics of the legend of Faust were identified; application of methods of complex analysis in the study of the concept of faith in the music content of the following score sections is distinguished by novelty: Easter Hymn, Litany, Episode from the Epilogue - In Heaven (for a choir of seraphim before the throne of the Most High), and the Apotheosis of Marguerite. The historical pattern of the emergence of Berlioz’s artistic concept in the context of the development of art and literature of French Romanticism of 1800s – 1840s, and the connections between La Damnation de Faust with essential trends in the development of Romanticism, as well as the establish-ment of spirituality and the apologia for the Christian faith in the work of F.R. de Chateaubriand, are shown. The relevance of the ideas of Christianity in the operas and oratorios of French composers in the cultural space of France is demonstrated.
Keywords:
La Damnation de Faust, H. Berlioz, dramatic legend, Easter Hymn, Litany, Christianity, faith, opera, oratorio, French Romanticism
Classical and modern harmony
Reference:
O.V. Sobakina
In Search of Harmony: the Works by Andrzej Panufnik
// PHILHARMONICA. International Music Journal.
2014. № 2.
P. 309-316.
URL: https://en.nbpublish.com/library_read_article.php?id=65766
Abstract:
Andrzej Panufnik belongs to those composers, who were able to create their own musical language and technique of composing. The life way of prominent composer in postwar Poland and well-known conductor in Europe was dramatic: then he emigrated in England in 1954, his music turned out to be performed in the countries of the Eastern Europe. That’s why in Russia during decennials till now he didn’t share the fame, which the other Polish composers received. After some break in composing he realized in his works ideas, which were the most exiting for him and revealing the interaction between musical mentality, geometric schemes and nature’ phenomena. The features of Panufnik’ works consist in consequent development of traditions of the European music; using such traditional genres as symphony, concerto, overture, he interpreted them anew and created the new forms of musical structures. Differing in their individual construction of the forms, Panufnik’ symphonies are penetrated through really symphonic dramaturgy that emphasizes their attribution to classical symphonic traditions. In spite of pure originality and boldness of experiments, the works by Panufnik never lose the relationship with the Polish traditions and culture, which are revealed in the subjects of his music and also in the accordance of abstract perfection with the richness of emotional content. All this give us evidences of rare composer’ creative talent and explains the incontestable interest to his music. In the Russian musicology the works by Panufnik had no analyzed with the exception of some articles of the author.
Keywords:
the Warsaw Autumn Festival, the Union of Polish Composers, the Warsaw conservatoire, Leopold Stokowski, the 20th century, the Polish music, symphony works, Andrzej Panufnik, composer’s mentality, techniques of composing
A history of musical culture
Reference:
В.В. Азарова
О христианской вере в драматической легенде Г. Берлиоза «Осуждение Фауста»
// PHILHARMONICA. International Music Journal.
2014. № 2.
P. 317-342.
URL: https://en.nbpublish.com/library_read_article.php?id=65767
Abstract:
В статье впервые исследована проблема христианской веры как гуманитарной ценности в трагедийной литературно-музыкальной интерпретации Г. Берлиозом «Фауста» Гёте. Целью работы явилось обнаружение нового истолкования композитором неверия как зла, ведущего к осуждению и гибели человека – в свете новой романтической поэтики, нового мышления Берлиоза. Рассмотрены христианское содержание «Пасхальных песнопений» из светской кантаты для голосов, смешанного хора и симфонического оркестра «Восемь сцен из "Фауста" Гёте» (1828 – 1829); программа, музыкальная драматургия, особенности музыкального языка произведения, написанного в оригинальном вокально-симфоническом жанре «драматической легенды», – «Осуждение Фауста» (1845 – 1846). Выявлены особенности жанровой семантики легенды о Фаусте; новизной отличается применение методов комплексного анализа в исследовании концепта веры в музыкальном содержании следующих разделов партитуры: «Пасхальный гимн», Литания, эпизода из Эпилога «На небе» (хор серафимов перед престолом Всевышнего) и Апофеоз Маргариты. Показаны историческая закономерность возникновения художественной концепции Берлиоза в контексте развития искусства и литературы французского романтизма 1800 – 1840-х годов; связи «Осуждения Фауста» с основополагающими тенденциями развития романтизма – утверждением духовности и апологией христианской веры в творчестве Ф. Р. де Шатобриана. Обоснована актуальность идей христианства в операх и ораториях французских композиторов, в культурном пространстве Франции.
Keywords:
«Osuzhdenie Fausta», G. Berlioz, dramaticheskaya legenda, litaniya, khristianstvo, vera, opera, oratoriya, romanticheskaya poetika
Classical and modern harmony
Reference:
О.В. Собакина
В поисках гармонии: творчество Анджея Пануфника
// PHILHARMONICA. International Music Journal.
2014. № 2.
P. 343-351.
URL: https://en.nbpublish.com/library_read_article.php?id=65768
Abstract:
Анджей Пануфник принадлежит к числу тех композиторов ХХ века, которые смогли создать собственную музыкальную лексику и технику композиции. Судьба признанного в послевоенной Польше композитора и дирижера с международной репутацией была драматична: в 1954 году он эмигрировал в Англию, и его музыка оказалась под запретом в странах Восточной Европы. Именно поэтому на протяжении десятилетий в России он оставался в тени славы других польских композиторов своего времени. После паузы в композиторском творчестве он реализует в своих сочинениях идеи, наиболее волнующие его и раскрывающие взаимосвязь музыкального мышления с геометрическими структурными элементами и природными явлениями. В работе использовались методы системного и исторического подходов, сравнительного и стилевого анализа, работа с литературными и музыкальными источниками. В творчестве Анджея Пануфника очевидно последовательное развитие традиций европейского симфонизма; обращаясь к таким традиционным жанрам, как симфония, концерт, увертюра, он «прочитывает» их заново и создает новые формы структурного мышления. Несмотря на оригинальность и смелость композиторских экспериментов, творчество Пануфника никогда не теряло связи с польской традицией и культурой, проявлявшейся в тематике его музыки и в сочетании абстрактного совершенства с эмоциональной содержательностью и рафинированными звуковыми красками его произведений. В отечественном музыковедении творчество Пануфника не анализировалось, за исключением отдельных публикаций автора этой статьи.
Keywords:
Andzhei Panufnik, simfonicheskoe tvorchestvo, KhKh vek, Varshavskaya konservatoriya, kompozitorskoe myshlenie, tekhniki kompozitsii